Header_otyg.png

Redesign – kläder för den samvetstyngde konsumenten

När alldagliga Second hand-butiker börjar höja sina priser, när utplockade second hand-butiker slutat locka med fantastiska plagg och konsumtionenshetsen tynger ditt samvete är redesign ett perfekt alternativ.

Redesign som betyder formge på nytt är ett annat alternativ för den reflekterande konsumenten. Redesign är när designern återanvänder olika material, textilier och färdigställda plagg genom att återge sin tolkning i form av nya klädesplagg.

Vill man ändå köpa nytt, varför inte skräddarsytt? Designern Joss Åkersson för AkiAki berättar lite:

Kan du berätta lite om dig själv?

-Jag är väldigt bra på att peppa och kötta det som jag peppar på, en peppköttare så kan man kanske sammanfatta det. Det är nog därför jag aldrig är still särskilt länge, jag är rastlös och vill för mycket. Ibland kan det såklart vara dåligt att vilja för mycket, ett exempel kan vara att jag fortfarande sitter med ett projekt då klockan slår 0 4:00 och kommer på att jag glömt bort att äta och sova när jobbet väntar om några timmar. Men det är väl så, oavsett vad man nördar in sig på så glöms tid och rum bort när kreativiteten tar över. Det är där jag trivs bäst och dit jag alltid strävar. Sedan är det ju trist att man måste tjäna pengar för att överleva, så att tiden också måste delas med ett jobb, men någon dag i framtiden hoppas jag på att våga satsa fullt ut och bli egenföretagande kreatör.

Hur kom du i kontakt med redesign?

-Jag hade tröttnat på att alla kläder jag hittade på second hand ofta var i fel storlek. Jag köpte helt enkelt de kläderna jag ville och sydde om kläderna så att de passade mig. Sedan utvecklades det mer och mer, att göra om kjolar till klänningar, klänningar till helt nya klänningar, byxor till kjolar och så vidare. Efter hand började folk kommentera kläderna jag sytt om och undrade vart jag hittat dem. Då tänkte jag att detta kanske var något även jag kunde ge som möjlighet för andra, att skaffa genuina, second hand-plagg men med en helt ny och unik design.

Hur var dina textila förutsättningar och kunskaper när du börja med redesign?

-Jag har alltid trivts med att sy, på skolans syslöjd och på mormors gamla Husqvarna. Jag har inte gått någon textil utbildning, jag har inte blivit skolad, istället har jag lärt mig av att göra själv och att sedan göra om. Klart att det i början var större uppförsbackar men jag har alltid lärt mig av misstagen och tagit mig an de med nyfikenhet. Misstagen har varit och är fortfarande då de smyger sig på en värdefull del av processen. Det som har drivit mig framåt och gjort att jag blivit bättre och bättre är helt klart kreativiteten. Viljan av att göra något är det som drivit mig till att utforska och den kör alltid över tanken på att jag kanske inte kan, då lär jag mig och sedan kan jag. Jag respekterar verkligen vad hantverket sömnad innebär. Sömnad kräver ett stort engagemang och belöningen är tillgången till en helt egen värld där man kan fly vardagen.

Vad betyder redesign för dig? 

-Redesign gör det okej att designa kläder. Eftersom det handlar om att återanvända redan skapade plagg, sålda kläder, och utifrån dessa sedan omforma och skapa helt nya plagg blir resursslöseriet minimalt. Man kan unna sig skaparglädjen och samtidigt inte bidra till resursslöseriet. Det är sådant tänk som krävs i framtiden tror jag, för att modebranschen ska kunna vara hållbar. Modebranschens ledord är ju släng-köp-nytt-devisen.

Vad har du för mål och planer för den närmaste framtiden med AkiAki?

-Eftersom jag jobbar heltid och pluggar 50% i år har jag dessvärre fått ta en liten paus från sömnaden. Klart jag syr men jag har varit tvungen att tacka nej till beställningar då jag inte haft den tid jag önskat för akiaki. Dock är detta ett medvetet val, de kurser jag pluggar kan jag använda mig av för akiaki och ett år är inte så lång tid. Mina planer är att starta en webbshop och att även jobba på min första enhetliga kollektion där både redesignade och egendesignade plagg kan representera akiaki’s spektra. Det ser jag fram emot väldigt, väldigt mycket.

Vem är konsumenten för redesign?

-Det är någon som vill ha unika plagg och som uppskattar kvalité. Någon som väljer kvalité och känsla framför nytt. Det handlar om att vara medveten, att välja det hållbara framför slit-och-släng-principen. För när det handlar om pengar är det i slutändan samma belopp, men man har sparat oerhört mycket på resurserna, tjänat på kvalité och den unika tidlösa designen.

Om du blev nyfiken på AkiAki finns hemsidan här: www.akiaki.info.se.

Fotograf: Julia Lindermalm

En Kommentar

  1. Vad kul! Vi känner igen oss i filosofin och tipsar gärna om vår webbutik.

Kommentera